Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for vikardækning

Princip for vikardækning

 

Formål

Princippet skal sikre, at elevernes undervisning opretholdes ved lærerfravær, og at vikardækning sker fagligt forsvarligt, økonomisk bæredygtigt og administrativt enkelt – i overensstemmelse med folkeskoleloven.

 

Mål

  • Vikardækning skal tilstræbe faglig kontinuitet og kvalitet.
  • Vikardækning skal ske inden for skolens økonomiske rammer.
  • Vikardækning skal organiseres på en måde, der er let at administrere og forstå.

 

Skolebestyrelsens ansvar

  • Skolebestyrelsen vurderer princippets aktualitet mindst hvert fjerde år.

 

Skolens ansvar

  • Skolelederen sikrer, at vikardækning sker i overensstemmelse med gældende lovgivning.
  • Skolens ledelse udarbejder retningslinjer for, hvordan vikardækning konkret udmøntes, herunder prioritering af interne ressourcer, brug af eksterne vikarer og kommunikation til forældre.
  • Skolen sikrer, at princippet er tilgængeligt på skolens hjemmeside og indgår i skolens kvalitetsarbejde.

 


 

 

Forældrenes ansvar

  • Er at støtte op om skolens vikardækning og tale vikarerne op.
  • At støtte eleven i at tage ansvar for undervisningen, når den varetages af en vikar.

 

Vedtaget af skolebestyrelsen den 11. september 2025

Princippet evalueres senest efter 4 år.

 


 

 

Retningslinjer for håndtering af fravær og vikardækning

Formål

Formålet med disse retningslinjer er at sikre en ensartet og fagligt forsvarlig håndtering af fravær blandt undervisere, samt en tydelig prioritering af ressourcer og opgaver i forbindelse med vikardækning.

 

1. Overordnede principper

  • Vikardækning tilrettelægges med udgangspunkt i elevernes behov, undervisningens karakter og de tilgængelige ressourcer.
  • Der tilstræbes at anvende interne før eksterne ressourcer.
  • Selvstændigt elevarbejde anvendes kun, når økonomiske begrænsninger eller mangel på vikarer nødvendiggør det, og samtidig vurderes det, om det er fagligt og pædagogisk forsvarligt.

 

2. Prioritering af ressourcer

a) Brug af interne ressourcer

  • Interne ressourcer består af lærere, der er frigjorte ved, at deres egne klasser er på tur, eller lærere med vikarpuljer på opgaveoversigten.
  • Disse lærere anvendes som førstevalg til vikardækning.

b) Brug af eksterne vikarer

  • Eksterne vikarer benyttes, når der ikke er frigjorte lærere til rådighed.
  • Der føres en opdateret vikarliste med godkendte vikarer i Subit, disse vikarer kan tilkaldes med kort varsel.
  • Den økonomiske ramme begrænser antallet af anvendte vikartimer.
  • Det samme gør antallet af dagens tilgængelige vikarer.


 

 

c) Selvstændigt elevarbejde

Når vikardækning ikke er mulig, kan undervisningen organiseres som selvstændigt elevarbejde. Dette kan foregå på følgende måder:

  • Eleverne arbejder alene i klassen med tilsyn fra nabolæreren.
  • Eleverne arbejder alene i klassen, efter instruktion fra lærer eller ledelse.
  • Eleverne arbejder hjemme, med opgaver stillet via Aula eller andre digitale platforme.

Disse former anvendes kun, når det vurderes fagligt og pædagogisk forsvarligt, og der sikres tydelig kommunikation til elever og forældre.

d) Prioritering af opgaver ved fravær

Ved fravær prioriteres vikardækning til opgaver med direkte ansvar for klasseundervisning. Andre opgaver dækkes som udgangspunkt ikke.

Vikardækning ydes til:

  • Klasseundervisning i fagopdelt skema.

Vikardækning ydes som udgangspunkt ikke til:

  • Støttetimer, herunder supplerende undervisning, DSA, LKT og +9 mellemform.
  • Timer på biblioteket.
  • To-lærertimer.

Elevernes mulighed for selvstændigt arbejde afhænger af klassetrin:

  • 0. – 2. klasse: Kan ikke arbejde alene.
  • 3. – 4. klasse: Kan arbejde alene med nabolærertilsyn i et modul.
  • 5. – 6. klasse: Kan arbejde alene med nabolærertilsyn.
  • 7. – 9. klasse: Kan arbejde alene både i klassen og hjemme.

 

 

Dokumenter

Princip for vikardækning

Shape Created with Sketch.

Retningslinjer for vikardækning

Shape Created with Sketch.