Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Idrætsklasser på Frederiksborg Byskole.

Konceptbeskrivelse

Baggrund

På Frederiksborg Byskole tilbyder vi særlige talentidrætsklasser i udskolingen, hvor elevernes skolegang og idrætslige ambitioner tænkes sammen. Formålet er at skabe en hverdag med balance mellem skole, sport og fritid, så eleverne kan udvikle sig helhedsorienteret – både som mennesker, elever og sportsudøvere.

Konceptet bygger på et tæt samarbejde mellem skole, idrætsklubber, forældre og kommune. Denne helhedstænkning skal sikre, at vores elever får de bedste muligheder for både faglig, personlig og sportslig udvikling.

Indledning

Erfaring og forskning viser, at idrætstalenter profiterer af et miljø, hvor skole og sport understøtter hinanden. Elever i talentidrætsklasser oplever ofte større trivsel, bedre motivation i skolen og en stærkere forståelse for, hvordan uddannelse og sport kan gå hånd i hånd.

Målet er, at vores elever både kan forfølge deres sportslige drømme og samtidig forblive godt rustet til ungdomsuddannelse og et videre uddannelsesforløb. Uanset hvor langt det sportslige talent rækker, giver vi eleverne en solid platform, de kan bruge både under og efter deres idrætskarriere.

Talentarbejde er et område i konstant udvikling, og vi læner os op ad de nyeste anbefalinger fra Team Danmark, herunder ATK 2.0 – Træning af Børn og Unge samt værdigrundlaget i Talent HUSET. Grundværdier som helhed, udvikling, trivsel, samarbejde og engagement er centrale pejlemærker i Frederiksborg Byskoles arbejde med talenter.

Formål

Formålet med talentidrætsklasserne er at skabe et skolemiljø, hvor sport og skoleliv spiller sammen i en meningsfuld helhed. Vi ønsker at:

  • understøtte elevernes sportslige, faglige og personlige udvikling,
  • sikre at de får optimale muligheder for at indfri deres potentiale – både på banen og i klasselokalet,
  • bidrage til, at den nyeste viden om talentudvikling omsættes til praksis i hverdagen.

Ansvar og samarbejde

Arbejdet med talentidrætsklasserne bygger på et integreret samarbejde mellem skole, idrætsklubber og kommunen.

  • Talentidrætskoordinator har det overordnede ansvar for at skabe sammenhæng i indsatsen.
  • Talentidrætskoordinator, samarbejder med skolens øvrige nøglepersoner og bindeled til klubber, forældre og andre aktører.
  • Samarbejdsklubber og trænere indgår aktivt i planlægning og gennemførelse af træningen, så elevernes samlede udvikling understøttes.

Optagelse

Optagelse i talentidrætsklasserne sker på baggrund af en vurdering af elevens udviklingspotentiale og sker i dialog mellem skole, klub, forbund og kommune.

Når en elev optages, gælder aftalen for hele skoleforløbet i udskolingen – også i tilfælde af skader, klubskifte eller ændrede sportslige forudsætninger. På den måde sikrer vi, at eleverne har stabilitet og tryghed i deres skolegang, hvor trivsel vægtes mindst lige så højt som præstationer.

Træning

Eleverne tilbydes 2 ugentlige træningspas i skoletiden. Træningen er af høj kvalitet og tilrettelagt i dialog med talentidrætskoordinator, trænere og klubber.

Indholdet fokuserer på at give eleverne et bredt sportsligt fundament gennem fysisk, motorisk og teknisk træning samt supplerende idrætsspecifikke elementer. Vi prioriterer også tværgående forløb, hvor elever møder forskellige idrætsgrene og udvikler et alsidigt bevægelsesrepertoire.

Trænerne, der varetager undervisningen, har relevante uddannelser og erfaring på højt niveau.

Atletuddannelse

For at styrke elevernes kompetencer arbejder vi med en atletuddannelse, der bl.a. dækker:

  • sportsernæring
  • sportspsykologi og Life skills
  • sportsmedicin
  • fysisk træning

Undervisningen integreres i morgentræningen eller i fag som biologi og madkundskab, så det passer ind i elevernes samlede hverdag.

Viden og udvikling

Frederiksborg Byskole deltager i videndelingsaktiviteter og netværk arrangeret af Hillerød Elite, Team Danmark og samarbejdspartnere. Vi evaluerer løbende vores indsats i samarbejde med kommune og klubber, så arbejdet med talentidrætsklasserne altid bygger på den nyeste viden og bedste praksis.