Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for klassedannelse og klassesammenlægning

Formål med klassedannelse og klassesammenlægninger er at sikre, at de pædagogiske fordele ved denne organisering udvikles og understøttes til gavn for eleverne i bred forstand. 

 

Klassedannelse ved skolestart i børnehaveklasse 

Inden skolestart sikrer det, at det tværprofessionelle samarbejde mellem skole, institutioner og øvrige samarbejdspartnere er på plads og, at deres samlede viden om børnene er grundlaget for klassedannelse. Institutionerne bidrager til viden om børnene og de sociale hensyn, der tilgodeser både den enkelte elevs trivsel og udvikling samt det sociale fællesskab. 

Klasserne dannes ud fra et ønske, om at klasserne er bredt funderet og giver alle elever mulighed for at være en del af faglige og sociale fællesskaber. Det indebærer: 

  • At klasserne er nogenlunde lige store 

  • At der er en ligelig fordeling mellem kønnene 

  • At både den enkelte elevs trivsel og udvikling samt det sociale fællesskab tilgodeses 

  • At geografiske hensyn tages med i overvejelsen 

Klassedannelsen skal være sket senest 1. maj, således at HFO kan arbejde med at danne elevgrupperne. 

Kommer der nye børn inden sommerferien, eller sker der væsentlige ændringer i elevtallet i de enkelte klasser, kan skolens ledelse ændre i klasseplaceringen. 

 

Klassedannelse i løbet af skoletiden 

Klassesammenlægninger på årgangen besluttes af ledelsen og foretages ud fra en pædagogisk og økonomisk prioritering. Bestyrelsen orienteres og det drøftes på et bestyrelsesmøde forinden beslutningen. 

Klassestørrelse vurderes ud fra styrelsesvedtægten i Hillerød Kommune. 

En ny klassedannelse kan blive aktuel, hvis der på en årgang ikke er elever nok til at opretholde antallet af klasser. Eller hvis der på en årgang ved starten af et skoleår er for mange elever til at opretholde antallet af klasser. 

Her er tallene for hvornår, der skal slås klasser sammen:

  • 4 -> 3 spor: hvis årgangen kommer under 73 elever 

  • 3-> 2 spor: hvis årgangen kommer under 49 elever 
  • 2 -> 1 spor: hvis årgangen kommer under 25 elever 

Her er tallene for hvornår, der skal oprettes et spor mere: 

  • 3-> 4 spor: hvis årgangen kommer over 84 elever 

  • 2 -> 3 spor: hvis årgangen kommer over 56 elever 

  • 1 -> 2 spor: hvis årgangen kommer under 28 elever 

De nye klasser dannes ud fra et ønske, om at klasserne er bredt funderet og giver eleverne mulighed for at være en del af faglige og sociale fællesskaber. 

De bærende pædagogiske principper for klassedannelser i løbet af skoletiden er, at alle elever sikres:

  • at klasserne er nogenlunde lige store 

  • at der er en ligelig fordeling af køn 

  • at alle har mulighed på at bygge videre på eksisterende relationer og får mulighed for at danne nye relationer 

  • at alle sikres en tryg overgang 

  • at personalets bidrag til viden om børnene og de sociale hensyn, der tilgodeser både den enkeltes trivsel og udvikling samt det sociale fællesskab 

  • at vigtig viden om den enkeltes forudsætninger og behov videreføres mellem lærerne. 

 

Vedtaget i skolebestyrelsen maj 2022