Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for underretning af hjemmet

Formål: 

Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene løbende og fyldestgørende orientering om deres barns faglige og trivselsmæssige udvikling. Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel. 

Meddelelsesbogen er et dialogværktøj til samarbejdet mellem elev, forældre og skole om elevens faglige udvikling og trivsel. 

Mål: 

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen hjælper skolen og forældrene til at samarbejde om elevens faglige og trivselsmæssige udvikling. 

  • Meddelelsesbogen danner grundlag for skole-hjem-samtalen med udgangspunkt i inddragelse af eleven. Den indeholder aftaler mellem skole og hjem. Disse aftaler laves senest på skole-hjemsamtalen. 

  • Meddelelsesbogen laves fra 0. til 9. klasse med fokuspunkter i dansk, matematik og trivsel - med udgangspunkt i kompetencer og potentialer. 

  • For elever i 7.-9. indeholder meddelelsesbogen overvejelser om elevernes uddannelse efter folkeskolen.  Den indeholder ydereligere udviklingspunkter for at opnå de faglige krav, som skal opfyldes i forbindelse med optagelse på en ungdomsuddannelse.   

Skolebestyrelsens ansvar: 

  • Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet. 

Skolens ansvar: 

  • Skolen giver forældrene løbende og viden om elevens udvikling (kompetencer og potentialer) i matematik, dansk og trivsel.  Det sker gennem meddelelsesbogen minimum 1 gang årligt. 

  • Skolen giver forældrene viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring. 

  • Skolen sørger for, at indholdet i meddelelsesbogen bygger på resultater fra Folkeskolens Nationale Overgangstest samt inddragelse af eleven forud for skole-hjem-samtalerne i november.  Skolen sørger for opdatering under eller efter samtalen i forhold til mål og aftaler.   

Forældrenes ansvar: 

  • Forældrene tilstræber at have en løbende dialog med deres barn om barnets fokuspunkter og udbytte af undervisningen. 

  • Forældrene følger efter bedste evne op på indgåede aftaler om, hvordan de skal støtte deres barns læring. 

  • Forældrene holder sig orienteret om indholdet i meddelelsesbogen. 

 

Princippet er vedtaget i skolebestyrelsen 12-01-2023