Antimobbepolitik

Formål

Frederiksborg Byskole skal være et rart sted at være og et godt sted at lære. Omdrejningspunktet for antimobbestrategien er vedligeholdelse og udvikling af god trivsel og klassekultur.

Hvad er mobning

Mobning kan forstås som et symptom på destruktive mønstre i et socialt miljø, der er præget af utryghed, foragtproduktion og uhensigtsmæssige sociale moralske ordener, ”der strammer til”. Positionerne blandt eleverne er desuden flydende og kan ikke reduceres til offer og mobber alene. Vores tilgang til arbejdet med mobning tager afsæt i viden fra forskningsprojektet Exbus (Exploring bullying in schools). [http://exbus.dk/](http://exbus.dk/)

Frederiksborg Byskoles værdisæt…

- GLÆDE

- TRIVSEL

- ÅBENHED

- TILLID

…danner grundlag for antimobbestrategien, der baserer sig på følgende tre grundsætninger:

1. Alle har et ansvar for at mobning ikke opstår.

2. Alle kender til vores antimobbestrategi.

3. Alle har pligt til at handle, hvis mobning opstår.

Handleplan – hvis mobning forekommer

1. I tilfælde af mobning blandt eleverne skal lærerteamet/pædagogen kontaktes.

2. Involverer mobningen lærere og/eller pædagoger, inddrages ledelsen.

3. Alle (elever, lærere, pædagoger og ledelse) kan henvende sig til LKT-teamet.

4. Forældre henvender sig til lærerteamet.

5. Ved konstateret mobning er lærerteamet/pædagogen i første omgang nøgleperson i forhold til at bringe de involverede parter sammen.

6. Efterfølgende kontakter lærerteamet/pædagogen forældrene med henblik på en samtale om situationen. Der iværksættes en handleplan, der jævnligt bliver fulgt op.

7. Skole og HFO skal være løbende i kontakt, hvis det drejer sig om fælles børn.

8. Kan mobningen ikke håndteres som beskrevet ovenfor, tager LKT-teamet kontakt til ledelsen med henblik på yderligere handlinger.

Ressourcepersonerne og deres ansvarsområder

LKT-teamet (LæringKontaktTrivsel)

- Er ansvarlig for vejledning af lærerteam, faglærere, pædagoger, forældre, elever og personale i HFO.

- Giver kollegial vejledning.

- Koordinerer tiltag sammen med klassens lærere.

- Arrangerer klassekurser om trivsel på særlige årgange.

- Arbejder løbende på at professionalisere og optimere håndteringen af konflikter/mobning, herunder brugen af konfliktmægling.

Lærerteamet

- Er ansvarlig for sammen med eleverne i klassen at udarbejde samværsregler for klassen.

- Afsætter nødvendig tid til trivselsarbejde.

- Er medansvarlig for klassens sociale liv på skolen. Medvirker til at løse konflikter.

- Er altid opmærksom på tegn på – direkte og indirekte mobning, f.eks. sms og digital mobning og iværksætter tiltag for at imødegå mobningen.

- Ved tegn på mobning tages kontakt til pædagoger og forældre med henblik på en samtale om det passerede. Der iværksættes en handleplan jf. LP-modellen, der jævnligt følges op.

- Søger evt. sparring hos LKT-teamet.

- Er ansvarlig for kontakten med forældrene.

- Sørger for at trivsel hvis nødvendigt er på dagsordenen i forbindelse med forældremøder.

- Er tovholder i forhold til at bringe de involverede parter sammen og skabe fornyet trivsel mobber og mobbeoffer, samt eventuelt passive tilskuere i egen klasse

Pædagog

- Er ansvarlig for at alle nye børn præsenteres for HFO`s samværsregler.

- Samværsregler og trivsel tages op på børnemøder.

- Medansvarlig for børnenes sociale liv i HFO, og medvirker til at løse konflikter.

- Har altid fokus på tegn på mobning.

- Ved tegn på mobning tages kontakt til skole og forældre med henblik på samtale om det passerede. Der iværksættes en handleplan som løbende bliver fulgt op.

- Søger evt. vejledning hos skolens LKT-team.

Elever

- Elevrådene er ansvarlige for at trivsel er et fast punkt på elevrådsmøderne.

- Er medansvarlige for trivslen i klassen, herunder at mobning ikke er en privat sag, men vedrører alle i klassen.

- Klassens samværsregler efterleves og evalueres på klassemøder.

- Anvender positiv kommunikation om og til hinanden.

Forældrene

- Viser interesse for klassens sociale liv.

- Kommunikerer positivt om skolens elever og personale.

- Er medansvarlig hvis der opstår problemer med trivsel, herunder mobning.

- Åbenhed og tillid er nøgleord – brug de andre forældre positivt. Kontakt pædagog eller lærerteamet.

- Samarbejder med skolen om eget barn og barnets netværk i HFO og skole.

Vedtaget i Skolebestyrelsen den 4.1.2017