Værdiregelsæt og ordensregler
Formål:
Værdiregelsættet skal bidrage til trivsel og læring og være retningsgivende for god adfærd og give pejlemærker for, hvordan der opnås god trivsel på vores skole. Værdiregelsættet relaterer sig til vores antimobbepolitik – som også har en handleplan. Vi har også en ryge- og alkoholpolitik med nultolerance.
Gennem arbejdet med vores tre værdier i hverdagen har vi lavet ordensregler, som bidrager til en god skolehverdag for alle. Skolens ordensregler skal bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål samt medvirke til at sikre et trygt og godt læringsmiljø på skolen. Skolens ordensregler udgør de daglige rammer, som elever og personale skal holde sig inden for.
Personalet har udkrystalliseret værdierne, ledelsen har samlet forklaringer og beskrevet, hvordan vi lever dem i hverdagen. Årgangsteams og elevrådet fra 0. til 9. har formuleret ordensreglerne. Skolebestyrelsen har konsolideret ordensreglerne.
Værdier: Fællesskab – Respekt – Forpligtelse
Respekt for forpligtende fællesskaber
Fællesskab – er fundamentet for god trivsel og læring. Vi tror på, at vi trives og lærer bedst sammen med andre - derfor prioriterer vi fælles planlægning, traditioner, fælles aktiviteter og arrangementer. Ud over fællesskaber i klassen og på årgangene med gruppearbejde, ture og lejrskoler, har vi flere arrangementer på tværs af årgange, hvor store og små arbejder sammen. Dette er blandt andet Byskolympiske lege, legepatrulje, læsebånd, vores venskabsklasser, sommerfest, og at vi samles om det gamle egetræ i skolegården med fællessang og is, når egetræet springer ud.
Forpligtelse – er gensidig forpligtelse mellem forældre, elever, personale og skoleledelse. Forpligtelse til et fagligt og socialt fællesskab og udvikling. Vi møder hver dag positive og forberedte på Frederiksborg Byskole. Vi er forpligtede til at passe på hinanden og vores omgivelser.
- Vi forpligter os til at bakke op om og deltage i Frederiksborg Byskoles arrangementer og traditioner.
- Vi forpligter os til at være rummelige for individet og fællesskabet.
- Vi forpligter os på en positiv udvikling.
- Vi forpligter os over for hinanden i forhold til beslutninger og aftaler, dette blandt andet ved ugeplaner i Meebook, klassernes regler og skolens principper og ordensregler.
Respekt – er anerkendelse af menneskets værd, vores måde at være sammen på, kommunikation og de ting vi omgiver os med. Vi accepterer hinanden og vores forskelligheder. Vi taler og skriver pænt og ordentligt til alle. Vi tager de nødvendige samtaler. Vi passer godt på skolen, naturen og rydder op efter os.
Ordensregler for både frikvarterer og timer
Vi er alle forpligtet på at skabe god orden på skolen og i undervisningen.
- Alle bidrager til og er en del af vores varme og trygge, sociale og faglige fællesskaber. Vi arbejder sammen, leger sammen og inviterer hinanden ind i vores fællesskaber.
- Vi accepterer ikke mobning, og vi griber ind, hvis mobning opstår.
- Vi respekterer hinanden og vores forskelligheder. Vi hilser på hinanden, taler ordentligt til hinanden og stopper, hvis nogen siger stop.
- Vi er undervisningsparate. Det betyder: At lektierne er lavet, penalhuset og tasken er pakket, og at vi medbringer eller køber sund mad tilpasset dagens længde, så vi er i stand til at følge en skoledag.
- Vi deltager aktivt i undervisningen. Vi taler ikke, når andre taler. Vi forstyrrer ikke hinanden, og vi respekterer den voksnes anvisninger.
- Vi lytter til hinanden, også selvom vi ikke altid er enige.
- Vi accepterer ingen former for vold. Vi hverken slås, slår eller sparker, truer eller bruger fysisk og psykisk vold.
- Vi siger fra overfor og er opmærksomme på krænkende adfærd. Vi diskriminerer ikke på baggrund af køn, race eller seksualitet.
- Vi overholder regler for, hvor vi må opholde os og hvordan vi skal opføre os på forskellige områder på skolen.
- Vi rydder op efter os selv, og vi passer godt på skolens inventar, udearealer og bygninger.
Forældrenes ansvar:
- At gennemlæse princippet hvert år
- Tale med ens barn om ordensreglerne
- Tale positivt om skolen og andre elever
- Gå i dialog, hvis man ikke oplever, at princippet overholdes
Skolens ansvar:
- Skoleledelsen melder værdiregelsættet ud ved skoleårets start til både elever og forældre
- Følger altid med i om det efterleves i hverdagen
- Skoleledelsen inddrages og handler, hvis reglerne brydes
Skolebestyrelsens ansvar:
Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
Princippet er vedtaget i skolebestyrelsen 04-02-2025.
Når ordensregler og værdiregelsæt overtrædes
På Frederiksborg Byskole har vi et stort fokus på at være en god skole for alle. Det betyder, at der sættes ind med velovervejede indsatser og om nødvendigt sanktioner, hvis man ikke følger ordensreglerne og lever op til vores værdiregelsæt. Ofte vil en samtale mellem forældrene og skolen være den bedste og mest effektive indsats. I særligt grove eller vedvarende tilfælde kan der sættes ind med følgende sanktioner:
- Eftersidning i op til 1 time
- Overførsel til anden undervisning på skolen i enkelte timer eller resten af skoledagen
- Omgående udelukkelse for resten af skoledagen
- Udelukkelse fra undervisningen i op til 10 dage inden for samme skoleår
- Overflytning til en parallelklasse på samme afdeling ved samme skole
- Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden afdeling ved samme skole
- Overflytning til en klasse på tilsvarende klassetrin på en anden skole i kommunen
Ved hærværk pålægges forældrene til eleven/eleverne, der har begået hærværket at betale for det, der er blevet ødelagt.
Sanktionsmuligheder i folkeskolen er defineret i Bekendtgørelsen til fremme af god ro og orden i Folkeskolen: www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/ro-og-klasseledelse/fremme-af-god-orden-i-folkeskolen
Klassens ledelse og tydelighed
På Frederiksborg Byskole er der fokus på klasserumsledelse, som sikrer, at alle ved, hvad der forventes af dem. Det betyder, at undervisningspersonalet italesætter tydelige rammer/forventninger overfor eleverne og leder skoledagen. På Frederiksborg Byskole gives eleverne medbestemmelse i de situationer, hvor det kan lade sig gøre samtidig med, at det tydeliggøres overfor eleverne, at sidste ord tilfalder undervisningspersonalet.
Jf. 2012-god-orden-i-folkeskolen.pdf udarbejdet af Undervisningsministeriet, gælder følgende:
Den primære indsats finder sted i skolens almindelige dagligdag i form af en høflig og respekterende omgangsform, fællesskabende aktiviteter i bredeste forstand samt forebyggende og foregribende AKT-arbejde. I tilfælde, hvor disse tilgange ikke rækker til sikring af den nødvendige ro, kan situationen bringes til ophør via de foranstaltninger, der er beskrevet i bekendtgørelsen, eller via en specialpædagogisk indsats. Det er vigtigt, at reaktion sker hurtigt, og frem for alt inden situationen i den uroramte klasse eventuelt eskalerer med ødelæggende konsekvenser ikke blot for de direkte implicerede, men for klassen som helhed. Værdiregler og ordensregler, der sætter retninger på hensigtsmæssige handlinger og adfærd, understøttes også gennem personalekompetencer og organisatoriske tiltag, der kan håndtere uro, forstyrrelser og brud på reglerne.