UNICEF Rettighedsskole

Uniceflogo

Rettighedsskole

På Frederiksborg Byskole vil vi gerne højne trivslen og have mere at være fælles om som skole. Derfor har vi besluttet, at vi vil være en UNICF-Rettighedsskole. Det går hånd-i-hånd med vores formål om at lære eleverne om demokrati som ånd, ret og pligt.

En UNICEF Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FN’s Børnekonvention. Erfaringer og undersøgelser peger på, at børn, som kender deres rettigheder og forstår dem i praksis, trives og behandler hinanden med respekt og værdighed.

Eleverne bliver taget med på råd. De bliver hørt og taget alvorligt. Synes de for eksempel, at skolen er et trygt sted at være? Også toiletterne? Og cykelkælderen? Ved de, hvilke muligheder de har, hvis deres forældre skal skilles? Eller hvis deres mor eller far bliver alvorligt syg? På skolen arbejder et særligt Rettighedsråd bestående af børn og voksne kontinuerligt med at forbedre vilkårene for alle børn på skolen.

Rettighedsuge

Vi har Rettighedsuge i uge 41. Dette er en alternativ uge, hvor hele skolen arbejder med børns rettigheder og er en fast del af programmet som rettighedsskole.
Fokus er her, at man både sammen med sin klasse, men også på tværs af årgangene arbejder med bestemte rettigheder. Ideen er, at man hvert år udvælger enkelte rettigheder fra børnekonventionen og arbejder med disse. På denne måde kommer man i løbet af et skoleliv igennem mange af de rettigheder, man bør kende til.

Det har været en stor fornøjelse at se dette arbejde de sidste to år. Der er blevet arbejdet med rettigheder på mange forskellige måder. Nogle klasser lavede små info-videoer, andre lavede sange, plancher, fremlæggelser osv. Det fælles for alle klasser er, at man skal ende ud med et klassecharter, hvor det fremgår, hvordan man har arbejdet med og fremadrettet vil arbejde med de udvalgte rettigheder.

Særligt fokuspunkt i skoleåret 2022-23

Vi har i rettighedsrådet særligt fokus på klima i år. På skolen vil vi, i det løbende arbejde, arbejde videre med de fokuspunkter som vores tryghedsvandring lagde op til. Blandt andet hvordan man kan gøre det mere trygt at færdes i skolegård. Der er stort ønske om at se på badefaciliteter/omklædningsrum, samt er der et ønske om mere skolepatrulje om morgenen. De mindre elever har et ønske om mere lys hos morgen-HFO også. Vi er i løbende dialog med teknisk service og andre fagpersoner på skolen om, hvordan vi bedst muligt imødekommer disse ønsker.

Vi arbejder hen imod at holde en klimadag i juni. Her vil fokus være genbrug og afholdelse af et loppemarked. Her vil rettighedsrådet stå for arrangementet, og alt indtjent vil gå til et godt formål, hvor fokus er klima. Der er allerede nu stor opbakning til, at vi bruger pengene på at skolen køber et stort stykke af regnskoven og freder. Selve udførelsen af dette er fortsat under planlægning.

Rettighedsrådet

En UNICEF-Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FN’s Børnekonvention. Skolens værdier er baseret på glæde, trivsel, åbenhed og tillid. Centralt i arbejdet står vores rettighedsråd. En årlig ansøgningsrunde rekrutterer interesserede elever til rettighedsrådet. Rådet består af børn spredt fra 3. til 9. klasse, rettighedskoordinator: Michael Robsøe, en HFO-pædagog, en forælder og ledelse.

Når du besøger skolen, så find rettighedsvæggen på biblioteket og se mere om alle de gode indsatser og aktiviteter, der er faciliteret under rettighedsskoleprojektet.

Rettighedsrådet består af:

Michael Robsøe - rettighedskoordinator.

Ulla Rasmussen - Pædagog

Josefine Roed – 9. årgang.

Isak Ahrensbach – 9. årgang.

Asta Garvel – 7. årgang.

Hannah Tell – 7. årgang.

Sham Burtawi – 6. årgang.

Johanna Blomqvist – 5. årgang.

Clara Jensen – 4. årgang.

Anne Mette Isabel Nielsen, forælder og næstformand i skolebestyrelsen

Mette Rantzau, viceskoleleder