Rettighedsskole
På Frederiksborg Byskole vil vi gerne højne trivslen og have mere at være fælles om som skole. Derfor har vi besluttet, at vi vil være en UNICF-Rettighedsskole. Det går hånd-i-hånd med vores formål om at lære eleverne om demokrati som ånd, ret og pligt.
En UNICEF Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FN’s Børnekonvention. Erfaringer og undersøgelser peger på, at børn, som kender deres rettigheder og forstår dem i praksis, trives og behandler hinanden med respekt og værdighed.
Eleverne bliver taget med på råd. De bliver hørt og taget alvorligt. Synes de for eksempel, at skolen er et trygt sted at være? Også toiletterne? Og cykelkælderen? Ved de, hvilke muligheder de har, hvis deres forældre skal skilles? Eller hvis deres mor eller far bliver alvorligt syg? På skolen arbejder et særligt Rettighedsråd bestående af børn og voksne kontinuerligt med at forbedre vilkårene for alle børn på skolen.
Rettighedsuge
Vi har Rettighedsuge i uge 41. Dette er en alternativ uge, hvor hele skolen arbejder med børns rettigheder og er en fast del af programmet som rettighedsskole.
Fokus er her, at man både sammen med sin klasse, men også på tværs af årgangene arbejder med bestemte rettigheder. Ideen er, at man hvert år udvælger enkelte rettigheder fra børnekonventionen og arbejder med disse. På denne måde kommer man i løbet af et skoleliv igennem mange af de rettigheder, man bør kende til.
Det har været en stor fornøjelse at se dette arbejde de sidste to år. Der er blevet arbejdet med rettigheder på mange forskellige måder. Nogle klasser lavede små info-videoer, andre lavede sange, plancher, fremlæggelser osv. Det fælles for alle klasser er, at man skal ende ud med et klassecharter, hvor det fremgår, hvordan man har arbejdet med og fremadrettet vil arbejde med de udvalgte rettigheder.
Særligt fokuspunkt i skoleåret 2024-25
Vi har i særligt fokus på Børnekonventionens artikel 12, om medbestemmelse og respekt for børns mening, i år.
Dette er også det gennemløbende tema i vores rettighedsuge i uge 41. Her arbejder hele skolen med rettigheder. Senere på året gennemføres årets tryghedsvandring og rettighedsrådet udarbejder, i samarbejde med koordinator og ledelse, en handleplan, med udgangspunkt i de områder vandringen måtte vise, der rent trygheds og rettighedsmæssigt måtte give mening.
Vi har tidligere haft fokus på at skabe mere tryghed i f. eks skolegårde, for HFO-børnene om morgenen og et fokus på tryghed i omklædningsrummene.
Vi har også haft et fokus på klima og afholdt stor klimadag. Dette resulterede i et stort arbejde, hvor eleverne samlede 15.000 ind til bevarelsen af 37383 kvadratmeter regnskov.
Vi arbejder hen imod, at rettighedsrådet i år skal stå for flere små kampagner tilrettelagt indskoling, mellemtrin og udskoling med udgangspunkt i artikler fra børnekonventionen.
Rettighedsrådet
En UNICEF-Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FN’s Børnekonvention. Skolens værdier er baseret på glæde, trivsel, åbenhed og tillid. Centralt i arbejdet står vores rettighedsråd. En årlig ansøgningsrunde rekrutterer interesserede elever til rettighedsrådet. Rådet består af børn spredt fra 3. til 9. klasse, rettighedskoordinator: Michael Robsøe, en forælder og ledelse.
Når du besøger skolen, så find rettighedsvæggen på biblioteket og se mere om alle de gode indsatser og aktiviteter, der er faciliteret under rettighedsskoleprojektet.
Rettighedsrådet består af:
Michael Robsøe - rettighedskoordinator.
Ulla Rasmussen - Lærer
Frederik Weber - 4. årgang.
Havi Araz Akrawi - 4. årgang.
Aksel Petersen - 6. årgang.
Villads Nørholt Laustrup - 6. årgang.
Marie Borup Gad - 7. årgang.
Johanna Blomqvist – 7. årgang.
Freya Grand Laugesen - 8. årgang
Mynthe Nordentoft - 8. årgang
Hannah Tell – 9. årgang.
Anne Mette Isabel Nielsen, forælder og næstformand i skolebestyrelsen
Mette Rantzau, viceskoleleder